قالیشویی بانو

ارزان ترین و بهترین قالیشویی تهران | قالیشویی بانو

قالیشویی بانو

ارزان ترین و بهترین قالیشویی تهران | قالیشویی بانو

مراحل طراحی نورپردازی فضاهای اداری

بررسی میزان بهره مندی از نور

در وهله نخست باید میزان نور طبیعی و زمان‌های بهره مندی از آن در محیط‌های اداری بررسی و محاسبه گردد، چنانچه محیط اداری شما کم ترین بهره از نور طبیعی را برده باشد نیاز بیشتری به استفاده از نور مصنوعی برای تامین نور مورد نیاز محیط لازم خواهید داشت.

 

تعیین میزان نور برای فضا بر اساس استانداردها

در مرحله بعد باید میزان نور لازم براساس استاندارد‌ها و مساحت زیر بنا محیط محاسبه شود معمولا فضاهای اداری که با سیستم‌های کامپیوتری سرو کار دارند به طور مثال  درفضای 12 متر مربعی باید از یک لامپ 35 ولتی مناسب استفاده شود البته به هر میزان که فعالیت مجموعه شما پیچیده تر و حساس تر میگردد این عدد افزایش می‌یابد.

 

انتخاب رنگ نور

همانطور که گفتیم نور تاثیر بسزایی بر عملکرد و روحیات پرسنل میگذارد ، به طور کلی باید نورپردازی و رنگ نور هم سو و متناسب با دکوراسیون اداری داخلی فضا‌های اداری طراحی شود مثلا اگر طراحی داخلی اداری شما به سبک کلاسیک باشد بهتر است در نورپردازی از رنگ‌های گرم استفاده گردد البته دقت داشته باشید برای جلوگیری از خواب آلودگی استفاده از رنگ نور سفید نیز الزامی‌است.

 

انتخاب سبک و نوع منابع نوری

همانطور که گفتیم طبق پژوهش‌های انجام شده تا چه میزان رنگ نور و روشنایی محیط‌های اداری میتواند بر روحیات کارمندان تاثیرگذار باشد . و تابه چه اندازه سبک نورپردازی و نوع منابع نوری مصنوعی بر دکوراسیون داخلی اداری تاثیرگذار است .همچنین در انتخاب نوع منابع نوری مصنوعی توجه داشته باشید که طراحی شما به سمت و سویی باشد که کمترین میزان مصرف انرژی را متحمل شوید. انتخاب لامپ‌های ال ای دی ،‌هالوژن و لامپ‌های فلورنست میتواند گزینه‌های مناسبی در این راستا باشند.

 

انواع تکنیک‌های نورپردازی درطراحی داخلی اداری

به طور معمول طراحی و نورپردازی فضاهای داخلی اداری از 3 تکنیک رایج تبعیت می‌کند. این سه تکنیک عبارت اند از:

 

تکنیک نورپردازی عمومی

همانطور که از عنوان پاراگراف مشخص است از تکنیک نورپردازی عمومی‌برای فضاهای عمومی‌و سالن‌های اداری استفاده می‌شود در این نورپردازی از چراغ‌های سقفی ریلی، پنل‌های ال ای دی و چراغ‌های دیواری استفاده می‌شود این نوع نورپردازی باعث کاهش استرس و خستگی کارمندان می‌گردد.

 

تکنیک نورپردازی وظیفه ای یا میزکار

منابع نوری مصنوعی از جمله ریسه‌های نواری ،آباژور و چراغ‌های مطالعه جز منابع متمرکزهستند که دقیقا بالای سر پرسنل و یا روی میز کار افراد قرار می‌گیرد این تگنیک نورپردازی وظیفه ای نام دارد.به طور کلی تکنیک نورپردازی وظیفه ای برخلاف نورپردازی عمومی‌قادر به تامین نور فضای بزرگ و عمومی‌نبوده و فقط توسط یک نفر کنترل می‌شود.

 

تکنیک نورپردازی تاکیدی

همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد نورپردازی فضاهای اداری علاوه بر تامین نور کافی محیط به زیبا سازی و جلوه بخشیدن به دکوراسیون داخلی اداری نیز تاثیر دارد. گاهی برای تاکید بیشتر و جلوه دادن به برخی بخش‌ها و یا اشیا در طراحی داخلی از تکنیک نورپردازی تاکیدی استفاده می‌شود این تکنیک با برجسته کردن دکوراسیون داخلی اداری و دیوار‌های خاص استفاده می‌گردد این تکنیک به نوعی جنبه زیبایی و تزئینی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد